About Me

My photo
24th,single,ipoh perak

.


me and sayang.... ;)

Daisypath Anniversary tickers

ma baby...;)

Lilypie Maternity tickers

cik ter...

pomfret steamed soy sauce.  

Posted by: Sue Rosli


harini dinner masak simple2 jew... lagi2 tgh ujung bulan ni..gaji tak masuk lagi... so kene la makan makanan yg bajek murah n lagi menyihatkan badan... kekekeke... petang tadi hubby bawak alik ikan pomfret.. ape lagi..aku pun try arrr search dlm internet pasal resepi2 ni... almaklumlaa.. akukan 'terer' gile memasak... haahahah...hubby sajes soh masak ikan ni ngan soya sos... so, aku pun carik la dlm tenet...senang,mudah,ringkas,sedap... sume lebih kurang jew... n jumpa la satu website chinese food ni.. kegemaran hubby aku jugak tu kalau chinese style ni... so aku pun buat la ikut resepi yg dia ajar tu...

bahan2:

- ikan pomfret..(medium size)..tapi aku guna pomfret yg kecik2 tu 6 ekor...
- halia dalam 2 inci (potong panjang)
- garam 1/2 sudu tea

3 benda ni gaulkan sebati n perapkan dalam 10-15 minit

bahan sos:

- 1 sudu besar sos tiram
- 1 sudu besar sos soya
- 1/2 sudu besar gula
- 1 1/2 sudu besar minyak bijan
- 2 sudu air

bahan sos ni gaul sekali dalam satu bowl...sampai sebati

dah sedia 2 bahan tu boleh la stim kan.... semua sekali.. lepas tu masukkan papper sikit dalam satu sudu teh, n daun bawang.. bg wangi.. tu jer...

kalau buat dengan ikan yg betul2 fresh lagi sedap...

selamat mencuba...

p/s: gambar kat atas tu bukan yg aku masak... sbb tak sempat tangkap gambar pun... huhuhu...
tp hasil nye lebih kurang camtu cuma aku wat ni tak sesemak pic tu yg penuh ngan daun hias2,cili n lemon tu... heeee...

This entry was posted on 7:16 AM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment


Extended Network Banners Related Posts with Thumbnails

meh sembang kat sini...;)


ShoutMix chat widget